Blacklisting e-mail

Een blacklist
Er zijn verschillende externe organisaties actief op het internet die het beheer over zwarte lijsten op zich genomen hebben.

Op het moment dat deze externe organisaties ontdekken dat er SPAM of andere "malicious" activiteiten afkomstig zijn van een bepaald IP adres, dan wordt dat betreffende IP adres toegevoegd aan een "blacklist". Hierdoor wordt het betreffende IP adres uit veiligheid zoveel mogelijk geblokkeerd om te voorkomen dat andere internetgebruikers last ondervinden van virussen, malware of spamberichten.


IP adres
Een IP adres is (in het kort) het "internet" adres van de betreffende computer of het apparaat dat verbonden is met het internet.
Dit kan een IPv4 of een IPv6 zijn.

Om het IP adres te achterhalen van een computer of apparaat kun je de volgende website  bezoeken: http://en.utrace.de/ of http://ipinfo.io/
Bezoek ze specifiek vanaf de computer of het apparaat waar het probleem zich op voordoet.


Wat is malicious?
Dat kan zijn het verzenden van SPAM mailberichten, verspreiden van virussen/malware en/of onderdeel zijn van een botnet om misbruikt te worden bij digitale aanvallen.
In veel gevallen ben je niet bewust dat deze activiteiten plaatsvinden of hebben plaatsgevonden omdat de computer of het apparaat al geïnfecteerd is.
Als de computer of het apparaat al geïnfecteerd is, zal dit op de achtergrond (zonder dat je hiervan bewust bent) "malicious" activiteiten vertonen.

Mijndomein.nl adviseert je om te allen tijde je computers en andere apparaten schoon en virusvrij te houden.
Scan regelmatig je computers en apparaten met een goede, betrouwbare en "recentelijk bijgewerkte" Antivirus applicatie.
Maak ook gebruik van een goede, betrouwbare Firewall applicatie en zorg ervoor dat ook deze regelmatig bijgewerkt wordt naar de meest recente versie.


Waarom blacklisting?
"Blacklists" worden aangehouden om overlast op internet zoveel mogelijk te voorkomen.
De e-mailservers van mijndomein.nl en andere service providers maken gebruik van de beschikbare "blacklists" om uitgaande e-mailberichten te filteren.

Als jouw IP adres op een "blacklist" staat dan is het heel goed mogelijk dat je vanaf dat betreffende IP adres geen e-mailberichten kunt versturen aangezien het IP adres als onveilig is aangemerkt.


Herken een blacklisting
Als je op een zwarte lijst staat krijg je na het versturen van email een foutmelding-email terug met daarin details over de oorzaak. Dit wordt ook wel een "bounce" genoemd. Een voorbeeld van een foutmelding:

550 An address in this message (at domeinnaam . nl) is listed on im-url.rbl.spamrl.com. Please organise removal and retry.

De foutmeldingen kunnen door het type blacklist en de e-mailserver die de foutmelding terugstuurt verschillen. Krijg je foutmelding e-mails, stuur die dan als bijlage bij een e-mail naar de helpdesk voor analyse.


Controleer een blacklisting
Controleer aan de hand van het IP adres of deze op een "blacklist" staat.
Dit kan via: http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx


Er van af te komen
Op het moment dat je hebt kunnen constateren dat het IP adres op een "blacklist" voorkomt, dan is het nodig om dit te melden aan de betreffende Internet Service Provider (internet aanbieder) van dat betreffende IP adres. In veel gevallen is dit de aanbieder waar je een internet-abonnement bij afneemt voor het huis- of zakelijke adres.

Mocht je niet weten wie de internet aanbieder is, dan kun je dit, aan de hand van het betreffende IP adres, opzoeken op http://en.utrace.de of http://ipinfo.io.
Bij het veld voor ISP (Internet Service Provider) zul je de bedrijfsnaam zien van de betreffende internet-aanbieder.

De betreffende internet-aanbieder dient voor jou de "de-listing" aan te vragen aangezien zij het betreffende IP adres in eigendom hebben en beheren.
De beheerder van een "blacklist" accepteert alleen verzoeken voor een "de-listing" van de eigenaar van het betreffende IP adres.
Zodra dit correct is verwerkt zal het betreffende IP adres (indien vrij van "malicious" activiteiten) weer vrij worden gegeven.

Let er wel op dat je alleen een "de-listing" aan laat vragen zodra je de betreffende computers en apparaten hebt laten controleren en wanneer je zeker weet dat de machines virus- en malware-vrij zijn.
Mijndomein.nl adviseert je om te allen tijde je computers en andere apparaten schoon en virusvrij te houden.
Scan regelmatig je computers en apparaten met een goede, betrouwbare en "recentelijk bijgewerkteAntivirus applicatie.
Maak ook gebruik van een goede, betrouwbare Firewall applicatie en zorg ervoor dat ook deze regelmatig bijgewerkt wordt naar de meest recente versie.


Wie is verantwoordelijk?
Een IP adres is eigendom van een internet service aanbieder of een hosting provider.
Mijndomein.nl heeft een groot aantal IP adressen in eigendom en beheer. Zo heeft ook jouw internetservice-aanbieder een groot aantal IP adressen in eigendom en beheer. De verantwoordelijkheden op het gebied van "blacklisting" liggen bij de partij die de IP adressen in eigendom heeft en beheert.

Mocht je niet weten wie de internet service aanbieder is, dan kun je dit, aan de hand van het betreffende IP adres, opzoeken op http://en.utrace.de of http://ipinfo.io.
Bij het veld voor ISP (Internet Service Provider) zul je het bedrijfsnaam zien van de betreffende internet aanbieder.


Voorkomen is beter dan genezen
Uiteraard is het zeer vervelend als jouw IP adres op een "blacklist" staat waardoor je geen e-mailberichten meer kunt verzenden.
Mijndomein.nl adviseert je om te allen tijde je computers en andere apparaten schoon en virusvrij te houden.

Scan regelmatig je computers en apparaten met een goede, betrouwbare en "recentelijk bijgewerkteAntivirus applicatie.
Maak ook gebruik van een goede, betrouwbare Firewall applicatie en zorg ervoor dat ook deze regelmatig bijgewerkt wordt naar de meest recente versie.

Was dit artikel nuttig?