Instellen met IMAP

Volg de onderstaande stappen om een aangemaakt e-mailadres met IMAP in te stellen. Deze instellingen zijn van toepassing op alle e-mailprogramma's, van computer tot mobiel.

Maak je gebruik van Vodafone als mobiele provider? Raadpleeg dan de Vodafone toestel handleiding voor de juiste instellingen voor uitgaande e-mail.

  1. E-mail protocol
    Bij het nieuw instellen van een e-mailadres krijg je de optie om te kiezen voor een bepaald protocol. Kies hier altijd voor de optie IMAP.

  2. Account naam
    Bij het instellen van een nieuw e-mailadres in een e-mailprogramma kan er gevraagd worden om een "Account naam" of "Profiel naam". Afhankelijk van de type e-mailprogramma kun je hier je volledige naam invullen of enkel het e-mailadres van het e-mailadres die je wilt gaan instellen. Veel e-mailprogramma's gebruiken dit o.a. als weergave naam voor uitgaande e-mailberichten.
    Voorbeeld: Klaas van den Brink
  3. Gebruikersnaam en of e-mailadres
    Om met het e-mailprogramma bij de mailbox te kunnen van het e-mailadres dien je een gebruikersnaam in te vullen. Dit moet het volledige e-mailadres zijn van het e-mailadres die je wilt gaan instellen.
    Voorbeeld: klaas@vdbrink.nl
  4. Wachtwoord
    Om met het e-mailprogramma bij de mailbox te kunnen van het e-mailadres dien je het wachtwoord behorend bij dit e-mailadres in te vullen. Houd er rekening mee dat dit specifiek het wachtwoord moet zijn dat aangemaakt is bij het aanmaken van dit e-mailadres. Indien je dit niet meer weet kun je het opnieuw instellen.

    Omdat een wachtwoordveld niet zichtbaar is, kun je vrij snel typefouten maken. Omdat je het niet ziet is het ook moeilijk om te achterhalen wat de oorzaak kan zijn mocht het voorkomen dat het niet werkt. Controleer altijd of je het juiste wachtwoord in hebt gevuld. Om het helemaal zeker te weten is het altijd handig om het dubbel te controleren door in te loggen op de Webmail.

  5. Inkomende e-mailserver
    Om met het e-mailprogramma bij de mailbox te kunnen van het e-mailadres zodat je berichten kunt ontvangen, dien je aan te geven welke e-mailserver er geraadpleegd mag worden voor dit account.

    - Server: mail.mijndomein.nl (letterlijk overnemen!)
    - Poort: 993
    - SSL of TLS: Aan

    of

    -
    Server: mail.mijndomein.nl (letterlijk overnemen!)
    - Poort: 26 of 587
    - Beveiliging: STARTTLS

    Als het echt niet mogelijk is om een beveiligde verbinding te gebruiken mag je poort 143 gebruiken zonder beveiliging. Wij raden dit echter om veiligheidsreden af.

  6. Uitgaande e-mailserver
    Om met het e-mailprogramma bij de mailbox te kunnen van het e-mailadres zodat je berichten kunt verzenden, dien je aan te geven welke e-mailserver er geraadpleegd mag worden zodat het e-mailprogramma de berichten ernaar toe kan zenden.

    - Server: mail.mijndomein.nl (letterlijk overnemen!)
    - Poort: 465
    - SSL of TLS: Aan

    of

    - Server: mail.mijndomein.nl (letterlijk overnemen!)
    - Poort: 26 of 587
    - Beveiliging: STARTTLS

    Als het echt niet mogelijk is om een beveiligde verbinding te gebruiken mag je poort 26 gebruiken zonder beveiliging. Wij raden dit echter om veiligheidsreden af.

  7. Uitgaande e-mailserver authenticatie
    Indien het e-mailprogramma waar je gebruik van maakt de optie biedt voor uitgaande e-mailauthenticatie, vul hier dan het betreffende e-mailadres en bijbehorende wachtwoord van het e-mailaccount die je instelt.

Was dit artikel nuttig?