Zoekmachine vindbaarheid

Zoekmachines bepalen hoe de zoekresultaten van de "zoeker" worden getoond op basis van de "zoekterm" ten opzichte van de geïndexeerde websites van de zoekmachine zelf. Zoekmachines houden enorme databases bij aan websites die geïndexeerd zijn.

Websites worden met regelmaat bekeken door een intelligent ontworpen programma ("bot") van de zoekmachine zelf. Alles dat door zo'n "bot" gezien wordt, wordt tot zekere hoogte vastgelegd ten behoeve van de zoekresultaten die getoond kunnen worden aan potentiële bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan Google.com en Bing.com.

Er zijn veel factoren die invloed hebben op het gevonden worden of te verschijnen in de zoekresultaten van een zoekmachine. Als eerste is het nodig om ontdekt te worden door een zoekmachine. Hierna wordt de indexatie automatisch in gang gezet. De website wordt "figuurlijk" binnenstebuiten gekeerd om vervolgens gecategoriseerd en gearchiveerd te worden.

Hierbij wordt o.a. gekeken naar:

  • De inhoud van je website. Zorg er voor dat je website correct (logisch) is ingedeeld met bijvoorbeeld het gebruik van "meta gegevens".
  • Links die correct doorverwijzen naar de juiste inhoud met overeenkomende benamingen.
  • De tekst en taal.
  • Hoeveel andere websites er naar jouw website toe verwijzen en waar jouw website vervolgens weer naartoe verwijst. Dit is verdeeld over het "interwebs" en wat de zoekmachine zelf heeft geïndexeerd zoals bijvoorbeeld van Social Media kanalen: Twitter, Facebook en Linked in.

Voor meer tips en methodes/strategieën kun je het internet raadplegen. De ontwikkelingen gaan hiervoor te snel om vastgelegd te worden in dit artikel.

Was dit artikel nuttig?