Probleem met ontvangen van e-mail?

Je kan ervoor kiezen om de e-mail voor je domein niet bij ons te laten verwerken, maar door een eigen e-mail server of een e-mail dienst. zoals Google Apps of Microsoft Office365. Dit noemen we bij Mijndomein een "externe e-mailserver".

Als je een externe e-mailserver gebruikt en je e-mail kan ontvangen van alle afzenders behalve van andere Mijndomein klanten, dan is er meestal sprake van een fout in de configuratie. Dit houdt in dat je onze facturen en andere berichten van ons systeem niet per e-mail kan ontvangen.

Oorzaak
Als e-mail verstuurd wordt, dan kijkt een e-mail server altijd eerst of er e-mailadressen voor de domeinnaam van de ontvanger bestaan. Bestaat er ook maar één e-mailadres voor de domeinnaam, dan is de e-mailserver ervan overtuigt dat e-mail voor de domeinnaam bij hemzelf verwerkt moet worden.

Gevolg
Door deze manier van werken (die internationaal is vastgelegd) wordt e-mail van andere Mijndomein.nl klanten niet op de gewenste plek afgeleverd zolang er een e-mailadres van de ontvanger op onze server bestaat. Als het e-mailadres bij ons bestaat dan zal de e-mail bij ons afgeleverd worden. Bestaat het adres niet dan krijgt de afzender een foutmelding terug.

Oplossing
Als je een externe e-mailserver gebruikt is het daarom van belang dat je alle e-mailadressen van de beheerpagina verwijdert. Ook de doorstuur-adressen. Alleen dan zal alle e-mail op de gewenste server afgeleverd worden.

Stappenplan
Voer dit alleen uit als je er helemaal zeker van bent dat dit het probleem is dat je ervaart. Weet je het niet zeker, neem dan contact op met de helpdesk!

  1. Log in op het mijndomein.nl account, zie indien nodig: Inloggen.
  2. Selecteer het domein waarop je een e-mail adres moet verwijderen.
    Dit kan vanuit het "Dashboard" kies t.h.v. "E-mail" voor "Instellingen".
  3. Klik vervolgens op de knop "E-mailadressen".
  4. Staan hier doorstuur-adressen? Verwijder deze en maak ze opnieuw aan op de externe e-mailserver.
  5. Staan hier mailboxen (opslaan in....)? Log in via de webmail om te controleren of hier belangrijke e-mails staan. Stuur deze door naar een e-mailadres buiten je domeinnaam.
  6. Verwijder het e-mailadres.

Als alle e-mailadressen zijn verwijderd via de beheerpagina moet alle e-mail weer op de gewenste server ontvangen worden.

 

Was dit artikel nuttig?