-
E-mailadres is geblokkeerd
-
Hoe merk je dat je e-mailadres is geblokkeerd?
-
Zo hef je de blokkade op
-
Waarom wordt een e-mailadres geblokkeerd?
-
Tips om toekomstige blokkades te voorkomen
E-mailadres is geblokkeerd
Het kan gebeuren dat we je e-mailadres om veiligheidsredenen moeten blokkeren. In dit artikel lees je wat je hiervan merkt en hoe je zo'n blokkade kan opheffen. Ook leggen we uit waarom we een e-mailadres blokkeren en welke stappen je kan nemen om toekomstige blokkades te voorkomen.
Let op: via onze chat kunnen we helaas geen informatie geven over blokkades of je helpen met het opheffen van een blokkade.
Hoe merk je dat je e-mailadres is geblokkeerd?
Je krijgt dan de volgende foutmelding bij het versturen van e-mails:
554 5.7.1 <END-OF-MESSAGE>: End-of-data rejected: SMTP Blocked
Dit betekent dat de uitgaande server van je e-mailadres is geblokkeerd. Je kan dan geen e-mails meer verzenden, maar nog wel ontvangen. De e-mails die naar jouw e-mailadres worden verzonden, kan je dus nog steeds lezen via de webmail of het e-mailprogramma dat je gebruikt.
Zo hef je de blokkade op
Je heft de blokkade gemakkelijk op door het wachtwoord van je e-mailadres te wijzigen. Hoe je dat doet, lees je in ons artikel over het herstellen van je wachtwoord.
Let op: gebruik je jouw e-mailadres ook in een extern e-mailprogramma, zoals Outlook of Gmail? Stel daar dan ook het nieuwe wachtwoord in.
Waarom wordt een e-mailadres geblokkeerd?
Er zijn verschillende redenen waarom een e-mailadres wordt geblokkeerd:
-
Er zijn e-mails verzonden met een hoge spamscore
De meest voorkomende reden voor een blokkade is dat er binnen 1 uur meerdere e-mails zijn verzonden die een hoge spamscore hebben. Dit betekent dat de e-mails kenmerken hebben van spam, zoals bepaalde trefwoorden of een groot aantal ontvangers.
-
Er zijn e-mails verzonden naar niet-bestaande e-mailadressen
Een andere reden is dat er binnen 1 uur meerdere e-mails zijn verstuurd naar e-mailadressen die niet bestaan. Dit kan een teken zijn van kwaadwillende activiteiten, zoals spam of phishing. Bovendien kan dit de reputatie van onze mailserver schaden.
-
Het wachtwoord van je e-mailadres is gehackt
Het kan ook zijn dat het wachtwoord van je e-mailadres is gehackt door cybercriminelen. Er wordt dan veel spam verzonden vanuit jouw e-mailadres. Meer informatie hierover vind je in ons artikel: Mijn e-mailadres is gehackt. Wat nu?
Tips om toekomstige blokkades te voorkomen
Volg deze tips om te voorkomen dat je e-mailadres opnieuw wordt geblokkeerd:
- Krijg je de melding 'Spam message rejected' bij het versturen van een e-mail? Probeer dan de e-mail aan te passen voordat je deze opnieuw verzendt. Verander bijvoorbeeld de onderwerpregel, het aantal ontvangers of de inhoud van de e-mail.
- Krijg je de melding dat een e-mailadres niet (meer) bestaat? Stuur dan geen e-mails meer naar dat e-mailadres. Dit helpt om de reputatie van jouw e-mailaccount en onze mailservers te beschermen.
- Voorkom dat je e-mailadres wordt gehackt. Hoe je dat doet, lees je in ons artikel: Mijn e-mailadres is gehackt. Wat nu?