Lukt het niet om een SFTP-verbinding te maken? Dit komt meestal door een fout in de instellingen, maar het kan ook zijn dat de server (tijdelijk) niet bereikbaar is. In dit artikel bieden we hulp bij het achterhalen en oplossen van het probleem.
We gaan er in deze handleiding van uit dat je gebruikmaakt van het SFTP-programma FileZilla. Als je een ander SFTP-programma gebruikt, raadpleeg dan de specifieke documentatie van dat programma.
Blijf je problemen ondervinden? Dan adviseren we om alsnog Filezilla te gebruiken.
Heb je de domeinnaam of het Webhostingpakket recent gekocht?
Heb je de domeinnaam en/of het Webhostingpakket waarmee je een verbinding wil maken recent gekocht? Dan is de hostnaam waarschijnlijk nog niet bereikbaar. De DNS van een nieuwe domeinnaam heeft gemiddeld 2 uur nodig om volledig operationeel te zijn, maar in uitzonderlijke situaties kan dit tot 24 uur duren.
Is dat het geval, dan kan je de standaard hostnaam van jouw domeinnaam (sftp.jouwdomeinnaam.nl) veranderen naar: sftp-1a.mijndomein-ws.nl.
Ook wanneer jouw domeinnaam online nog niet vindbaar is, kan je via deze server toch alvast een SFTP-verbinding maken.
Controleer of je de SFTP-instellingen correct hebt ingevoerd
Als het niet lukt om een SFTP-verbinding te maken, dan komt dit in 99% van de gevallen doordat de instellingen verkeerd zijn ingevuld. In dit artikel bieden we hulp bij het nalopen van de instellingen, zodat je alsnog een verbinding tot stand kan brengen.
Stap 1: stel een nieuw SFTP-wachtwoord in
Stel voor de zekerheid eerst een nieuw SFTP-wachtwoord in. Zo weet je zeker dat je het juiste wachtwoord invult in het SFTP-programma.
Let op: het SFTP-wachtwoord is niet hetzelfde als het wachtwoord van jouw Mijn Account. In ons artikel over SFTP-inloggegevens en instellingen leggen we stap voor stap uit hoe je een nieuw SFTP-wachtwoord instelt.
Stap 2: voer de SFTP-instellingen (opnieuw) in
Nadat je een nieuw wachtwoord hebt ingesteld, kan je de juiste SFTP-instellingen (opnieuw) invoeren in het SFTP-programma. In onze handleiding voor het instellen van SFTP in FileZilla leggen we stap voor stap uit hoe je dat doet.
Als je de SFTP-inloggegevens kopieert en plakt, let dan goed op dat je geen spaties meeneemt. Dat zorgt namelijk voor een foutmelding, doordat de gegevens dan niet kloppen.
Wanneer je alle instellingen correct hebt ingevoerd, moeten de verbindingsinstellingen eruit zien zoals in het onderstaande screenshot.
Let op: dit is een voorbeeld, dus de host- en gebruikersnaam zullen voor jou anders zijn. De SFTP-inloggegevens zijn namelijk uniek voor jouw account.
Wat te doen als het verbindingsprobleem aanhoudt
Heb je alle instellingen gecontroleerd en kan je nog steeds geen verbinding maken? Dan is er iets anders aan de hand.
Bekijk eerst onze Statuspagina om te zien of er sprake is van een storing op onze servers.
Is er geen sprake van een storing op dit moment? Neem dan contact op met onze specialisten. Voeg ook meteen een screenshot toe van de instellingen die je hebt ingevuld in het SFTP-programma. Voeg daarnaast een screenshot toe van de foutmelding die je in het verbindingslog ziet.
Onze specialisten helpen je dan graag verder met het oplossen van het probleem!